Romet stoi w salonie. Po kilku godzinach był już mój.
Motocykl po 13 miesiącach użytkowania i przejechaniu nim 13 tys. km został sprzedany.
Następcą została Yamaha XJ 600
To co piszę w poniższym tekście, jest to moją subiektywną opinią.
Romet K-125 został kupiony jako nowy 2007 r.
Na wstępie informuje, iż
Romet K125, Z125 nie jest produktem Polskim a Chińskim. Części do
motocykla sprowadzane są z Chin a następnie montowane w Polsce w
Podgrodziu. Choć firma Romet szumnie nazywa montaż motocykli
produkcją. Wstydzi się czy co?
Do opon można się
doczepić. Jazda podczas deszczu na fabrycznym ogumieniu nie należy
do przyjemności. Trzeba bardzo uważać na sfrezowany asfalt.
Niestety ale najlepiej po zakupie motocykla wymienić komplet opon na
nowe markowe.
Elementy gumowe nie są
najmocniejsza stroną tego motocykla. Szybko parcieją i pękają.
Po wymienieniu oleju w
lagach na olej gęściejszy (15W) poprawiła się trakcja. Nie
polecam wlewać polskiego amortyzola spod znaku Orlenu. Lepiej
dołożyć parę złotych i kupić np. Motula. Sprężyny z tyłu
posiadają wstępną regulację, ale i tak komfort jazdy jest mierny.
Amortyzatory przy większych nierównościach nie dają sobie rady.
Pojemność zbiornika
wynosi 14 litrów. Spalanie ok.2,5 l/100km przy prędkości 70-90
km/h z dwiema osobami. Przy tej prędkości jazda jest niebezpieczna.
Jest się wyprzedzanym przez prawie wszystkie pojazdy. Prędkość
maksymalna (licznikowa) wynosi ok. 115km/h. Po podłączeniu GPS
można się zdziwić iż licznik tyle oszukuje. Swoją drogą, to
licznik oraz obrotomierz żyje swoim życiem. Pokazuje co chce i
kiedy chce. Czasami podczas przyspieszania spadały obroty. Motocykl
jest lekki. Waży zaledwie 115 kg, więc przez to jest podatny na
boczny wiatr.
Silnik posiada 10,6 KM.
Wkurzająca jest bardzo częsta wymiana oleju, bo co 2 tys. km. Przy prędkości powyżej 80 km/h, są dokuczliwe wibracje. Zmieniłem zębatkę przednią 15 zębów na 16 zębów. Wydłużyły
się przełożenia, spadła prędkość obrotowa o ok. 400 obr./min.
Zdecydowanie przyjemniej się teraz jeździ.
Kiedyś zaślepiłem
recyrkulator spalin. Niby miała się zwiększyć moc ale się nie
zwiększyła a ponadto uważam, że było jeszcze gorzej ponieważ
silnik po zatkaniu recyrkulatora dłużej się nagrzewał. Po kilku
dniach odetkałem go z powrotem.
Wadą Rometa jest
brzęczący tłumik. Szczególnie jest to słyszalne gdy jest mocno
nagrzany. W planach miałem wycięcie katalizatora ale nie zdążyłem
go wyciąć, ponieważ motocykl został sprzedany.
Lampa tylna oraz
kierunkowskazy świecą bardzo dobrze. Żarówka z tylnej lampie
notorycznie się przepalała. Gorzej jest z lampą z przodu, ponieważ
posiada plastikowy odbłyśnik oraz żarówkę o małej mocy 35/35
wat (od niedawna montowana jest namiastka żarówki H4 wiec
prawdopodobnie polepszyły się światła). Przełącznik
kierunkowskazów jest połączony z zmianą świateł z mijania na
drogowe. Często podczas włączenia kierunkowskazu można niechcący
włączyć światła drogowe i oślepić jadący pojazd z
naprzeciwka. Muszę również wspomnieć o braku centralnego
przycisku wyłączającego kierunkowskazy.
Dotychczasowe awarie w
motocyklu po przejechaniu 13 tys. km: uszkodzony rolgaz,
odma-odrzutnik oleju, czujnik stopu hamulca przedniego oraz moduł.
Małe podsumowanie:
plusy:
-niskie spalanie oraz
niskie koszty eksploatacji,
-skrzynia 5 biegowa,
-silnik czterosuwowy,
-jak na chińczyka to
niska awaryjność,
-wyświetlacz biegów,
bagażnik, stopka centralna,
-żwawy silnik jak na taką
małą pojemność.
Minusy:
-wibracje przy wyższych obrotach,
-kiepska jakość
wykonania oraz użyte do tego materiały,
-pękające śruby
mocowania kolektora wydechowego,
-wyginająca się stopka
centralna,
-komplet opon do wymiany,
-kiepska jakość spawów,
-szybko korodujące
elementy metalowe,
-odkręcające się śruby
(najlepiej przykręć śruby na klej do gwintów)
-szybko wyciągający się
łańcuch,
-słabo działający
hamulec przedni,
-słabe oświetlenie lampy
przedniej,
-zdecydowanie za twarde,
niewygodne siedzenie.
Na zdjęciu wycieczka do Wilna na Litwie.W ciągu dwóch dni przejechałem 1130 km w 2 osoby + bagaże. Z czego w jeden dzień 619 km.
Modyfikacje:
-kupiłem tankbag,
-zmieniłem zębatkę
przednia 15 z na 16 z,
-zamocowałem
przyciemniana owiewkę LOUIS-A,
-zamontowałem na
kierownice wodoodporne gniazdo 12V do podłączenia ładowarki GPS,
-kufer 50l GRN z metalowa
płytą montażową.